Influenser

Mitt intresse för film går i perioder som mycket annat i livet. Musiklyssnande, fotograferande, skrivande och promenerande är beroende av inspiration. De senaste veckorna har jag alltså tittat en del på film. Ett uppdämt behov. Jag har små listor vid datorn på sånt jag vill se. Fyller på och stryker över, det finns så mycket intressant.

I natt såg jag No Country for Old Men, bröderna Coens senaste påhitt som är åttafaldigt Oscarsnominerad. Jag har sett i princip alla deras tidigare filmer. Det tog mig ett par år att förstå mig på deras stil. Alltid mycket humor och misslyckade, klantiga karaktärer i fokus. Jag älskar Fargo och O Brother, Where Art Thou?. Så jag var inte riktigt beredd på att denna film var så brutal och skrämmande. Jo jag såg att det stod "thriller" på Imdb.com men jag blev ändå överraskad. Hade släckt alla lampor för att få bättre bild, rätt stämning. Men plötsligt låg jag där med filten över huvudet, hjärtat skenade och jag började inbilla mig att den där psykopatiska mördaren med ful frisyr fanns i min lägenhet. Att han stod och tittade på mig genom den mörka glipan bakom badrumsdörren. Det kändes som när jag var tolv år och såg När lammen tystnar för första gången. Var tvungen att pausa och tända några lampor igen och när jag senare gick och la mig var jag fortfarande något paranoid. No Country for Old Men är en mycket välgjord film. Vackra bilder på det karga landskapet som får mig att vilja resa till Texas landsbygd, hyra en gammal bil och utforska.

NoCountry2


Ärligt talat. Jag tror att biograferna är på väg att försvinna. Varför betala nästan hundra kronor för en biobiljett, bli störd av ringande mobiltelefoner, prasslande godispåsar och omogna ungdomars kommenterer, när det finns ett bättre alternativ? I princip allting går ju att ladda ned nu för tiden. Musik, dokumentärer, filmer och serier som inte ens haft premiär här hemma. Laddar ned en film på en timme, lägger filen på USB-minnet, stoppar in det i DVD-spelaren. Behöver inte ens bränna en skiva. Det kan knappast bli bekvämare. Egen bioduk, fyrtiotumsplattTv och superduper högtalarsystem i vardagsrummet är ju vardagsmat för många. Långt i från den tiden på början av 90-talet när man fortfarande kunde hyra en VHS-spelare i videoaffären om man inte hade en egen hemma. Nej jag tror att bion har spelat ut sin roll, liksom skivaffärerna. Gratis är gott.

Juno har jag velat se länge och hade höga förväntningar på. Den var bra men jag saknade det där lilla extra extra. Ellen Page är jätteduktig, hon kommer nog gå långt. Gillar hennes hamburgartelefon. Jag var tvungen att se Hard Candy bara för hennes skull men blev något besviken där också. Visste vad filmen handlade om och hade väntat mig någoting skruvat men inte på det sättet. Dem hade kunnat gjort det intressantare.

Atonement (
översatt till Försoning på svenska) är en romantisk historia som utspelar sig i 1930-talets England. Keira Knightley är ju som alltid vacker men snygge hjälten James McAvoy måste jag ha missat tidigare. Saoirse Ronan spelar den unga flickan Briony och är helt perfekt i rollen. Trots att handlingen kretsar kring en kärlekshistoria plågas hela filmen av ett vemod som får mig att tänka på Timmarna (om Virginia Woolfs liv) och Den engelske patienten. Slutet bjuder på en oväntad, ovälkommen insikt.

RomantikFilm

Jag håller på att se Transamerica nu, från 2005, som jag velat se länge men som varit lite svår att få tag i. Den är intressant så här långt. Väntar i min dator gör också Control, Anton Corbijns projekt om Ian Curtis, sångaren i Joy Divison som dog ung på toppen av sin karriär. Jag får väl erkänna att jag inte känner till Joy Division speciellt väl men efterson Anton är en sån duktig fotograf och musikvideoregissör så bara måste jag se denna film.
Beskrivningen av I'm not there (six characters embody a different aspect of Bob Dylan's life and work) på Imdb.com fångade mitt intresse. Bob Dylan är ju en ikon. Det är också en av Heath Ledgers sista roller.

        

Till sist vill jag bara skriva ett par ord om The Darjeeling Limited. På ytan en komedi om tre bröder som återförenas under en lång tågresa i Indien på jakt efter deras mor. Under ytan ett sökande efter mening och förlorade relationer. För mig väckte filmen en massa minnen från min egen resa genom Indien. Jag kände igen så mycket och tyckte mig förstå hur vilsna karaktärerna kände sig i den nya miljön. Jag skrattade åt att äldsta brodern har släpat med sig sin assistent och en lamineringsmaskin, men jag drar samtidigt paralleller till hur svårt det var för mig att släppa på kontrollen och bara njuta.

Daarjeling


Kommentarer
Postat av: Vimbai

Film är underbart. Jag är särskilt inne på böcker just nu, men det ihop med film och musik är verkligen tre stora energikällor.. Hard candy är en obehaglig film, som inte direkt gav mig något. Utom att jag redan då tyckte Ellen Page var riktigt talangfull. Älskar Darjeeling limited.. dock är The Royal Tenenbaums min Wes Anderson-favorit. Har du sett The United States of Leland eller Vänner för livet/Reign on me?
Vill verkligen se I'm not there, hade tänkt se den nu på filmfestivalen men biljetterna tog slut snabbt.. Kram

2008-01-27 @ 22:41:20
Postat av: Louisa

Jag hade höga förväntningar på Hard Candy men den kändes bara påklistrat konstig. Speciellt slutet var överdrivet. Vänner för livet har jag sett, tror det var du som tipsade om den(?). Jag tycker Royal Tenenbaums är en intressant men samtidigt jobbig film ;-) Det kryper i mig när jag ser deras kläder och inredningen. Har inte sett USofLeland men jag har laddat ned en annan film med Ryan Gosling; Half Nelson som jag dock inte hunnit se. Är tacksam för alla filmtips. Jag förstod att du ville se I'm not there. Synd att du inte fick biljetter, kommer den gå på vanliga biografer sen kanske?

2008-01-27 @ 22:55:23
Postat av: Vimbai

Mm, Half Nelson är en annan film jag velat se länge.. I'm not there kommer på vanlig bio 8 februari, när jag redan är iväg. Får väl försöka se den i Australien :) Apropå Dylan så läste jag först del 1 av hans memoarer, som jag fick av dig. Jättebra! Gillar du filmen Ghost world? Sen så har jag några boktips också, hehe... Kan innehålla nötter, av John o'Farrell.. och Slumpen är ingen tillfällighet, av Jan Cederquist. Vi har förresten spelkväll på ÅSS på fredag, du är välkommen om du har tid o lust.

2008-01-28 @ 21:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback