Tårta

Idag var jag på kafé i Haga och fikade med en vän. Åt god chokladtårta och tittade på folk, inklusive söta bebisar och hundvalpar. Jag berättade om min resa och började minnas saker som liksom fallit i glömska redan efter en vecka hemma. Vi satt ute, på likadana bruna trämöbler som jag har på min uteplats.

Att tänka tankar i sitt eget huvud är en sak. Att säga det man tänker på högt är en helt annan sak. Jag har minskat på den tidigare så stränga censuren. För mig blir det som ett erkännande att säga orden högt och våga stå för dem. Och ibland leder just det till en ny insikt om mig själv. När jag bollar tankar med någon annan.

Har både idag och igår pratat om goda och dåliga egenskaper och erfarenheter. Jag har berättat för dem andra hur mycket relationen med R har påverkat hela min vardag. Hur avslappnad och glad jag känner mig med honom och hur det smittar av sig på allt annat jag gör. Jag har även sagt det till honom, att han får mig att må bra. Men jag tror inte att han riktigt förstår vad jag menar. Men det är inte lätt för honom att veta vad jag syftar på när jag inte har sagt något om åren som har gått innan vi träffades. För det ämnet har ännu inte kommit upp på ett naturligt sätt.

I morgon åker R och jag ned till Skåne på en hastigt planerad utflykt. Vi ska bland annat gå på konsert och sen sova en natt på fint hotell precis i hamnen. Det ska bli så kul att åka iväg tillsammans efter min senaste resa då han inte kunde följa med. Jag ska njuta av vädret, honom, musiken, staden, havet och leva i nuet så mycket det går.

Nu blev det ännu en sen natt här vid datorn. Försöker faktiskt att inte vända på dygnet för mycket då jobbet väntar igen på måndag morgon efter fyra veckor ledigt. Men som vanligt är det svårt eftersom jag är nattmänniska.

Motivation

Igår hände det som jag väntat på i över ett halvår. Plötsligt kände jag både längtan och motivation efter att börja motionera igen. Att verkligen ta hand om kroppen, få bra kondition igen, komma hem svettig och öm i musklerna. Idag tog jag första steget och var ute på en timmes rask promenad i mina löparskor som har helt underbar stötdämpning. Trots den hårda asfalten känns det som att sväva på moln.
Jag har till och med börjat fundera på att cykla till jobbet nu när mitt busskort ändå har gått ut. Har gjort det ett par gånger och det tar 20-25 minuter men det värsta är att vägen är så tråkig, just den biten. Och tanken på att sätta sig på en cykel klockan 06:45 är inte helt lockande. Jag är ju alltid morgontrött. Vet inte om jag ska våga testa ändå efter semestern. Blev åter igen inspirerad nu när jag var i Amsterdam där verkligen alla cyklar överallt och de bara flyger fram över smala ojämna gator och det ger mig sånna frihetskänslor. Saknade min egen cykel när jag var där.

Idag såg jag en stund på orienterings VM från Tjeckien. Nostalgi för mig, för när jag var yngre älskade jag verkligen orienteringen varje höst när vi hade det i skolan. För det är ju den perfekta kombinationen av att läsa karta, springa och vara i skogen. Jag vann tävlingarna i högstadiet tre år i rad och funderade på att börja träna på allvar. Men det fanns ingen orienteringsklubb i närheten och tillslut tog andra intressen över. Jag ångrar det idag, när jag ser de vuxna elitidrottarna fokuserade bland blåbärsrisen. Inte för att jag tror att jag skulle börjat tävla utan för att det verkar så himla kul!

Jag satt och tittade på tävlingen i dag och såg den duktige fransmannen i täten men jag hann inte se klart. Läste sen på nätet att han hade råkat svälja ett bi, blivit stucken i halsen, fått en allergichock och tvingats avbryta loppet två hundra meter före mål. Han var på väg att vinna sitt första guld i VM. Fasen vilken otur.

Som sagt, i Amsterdam är cyklingen en livsstil.
Vid centralstationen finns ett fyravånings parkeringshus - bara för cyklar.
Det är ofta väldigt fullt...

Tacksamhet

Sitter nu och kollar igenom bilderna från resan. Minnen kommer tillbaka. Konserterna jag var på, nätterna i staden. Vännerna som jag fick. Saknar. Har varit hemma tre dagar nu och nästan vant mig vid min lägenhet igen. Njuter av att kunna gå barfota på golvet och dricka kranvattnet och tystnaden utanför. Sånt som jag alltid saknar varje gång jag reser.

Ibland har jag saknat den där spralliga nykära känslan som jag upplevde så starkt den första månaden med R. Den har ersatts av något annat nu. Stabilitet kanske men jag tar ingenting för givet. Minns de andra gångerna då det inte slutade väl. Vill verkligen lära av mina misstag (för jag hade ju en del i det hela).
Nu när R och jag inte träffats på två veckor, då var vi som nykära igen. Det märktes så tydligt även om ingen av oss sa det högt; att vi uppskattade varandra så mycket mer. Närhet, beröring, leenden och blickar. Försiktiga, lite trevande kyssar som precis i början och vi låg länge och bara såg på varandra utan att säga något. Jag hade glömt bort hur varm hans hud kan kännas mot min kalla hand, doften av hans hår. Jag tycker om honom så oerhört mycket. Och jag är tacksam för varje ny dag jag får med honom. Jag hoppas att vi aldrig kommer att ta varandra för givet.

Efter två dygn tillsammans har han åkt hem till sig. Det är skönt att få vara ensam men samtidigt är det tomt efter honom. Ibland öppnar jag munnen för att säga något till honom men så kommer jag på att han inte finns här. Men saknaden och längtan är positiv för det dröjer inte två veckor till nästa gång. Och jag får tid till att packa upp ordentligt, granska foton och ringa kompisar. Det har regnat lite varje dag men jag njuter ändå av att jag har semester nu och inte har några måsten på min lista. Jag är så lugn och avslappnad i kroppen. Jag känner knappast att hjärtat slår, det går så sakta. Så långt ifrån all inre och yttre stress jag tyvärr känner när jag jobbar.

Kameran och ägarinnan i provhytt 6 juli 2008.

Juli

Jag har varit hemifran i tva veckor nu men det kanns sa mycket langre. Tiden blir alltid pa ett annat satt nar man reser. En egen bubbla och dagar fyllda av nya intryck. Sant som man bearbetar omedvetet i flera veckor eller manader efterat. I alla fall fungerar jag sa.
Har planerat denna lilla resa sen i borjan av aret och det ar klart att forvantningarna vaxt sig stora. Liksom kraven fran mig sjalv pa att allt ska bli battre denna gang. Varje resa blir en ny chans till battring. Jag ska njuta mer, grubbla mindre, le mot framlingar, ta till vara pa varje minut. Det har varit en bra resa pa manga satt men jag ar inte helt nojd med vissa dagar. Tankar och mardrommar som foljer efter, som inte kanner granser mellan lander, som inte vet skillnaden mellan juni och juli. Jag har ju semester nu.

Man lar sig sa mycket om sig sjalv nar man reser. Och om andra. Aven om jag rest bade langre bort och langre tid sa ar ju varje situation unik. Det ar sant jag glommer ibland. Men nar jag promenerade hem harom kvallen kom jag att tanka pa det; att jag lar kanna mig sjalv mer och mer. Och det ar kanske darfor det aven ar jobbigt att resa, att sta naken och behova inse fakta om sig sjalv. Att vara ensam, inte bara rent fysiskt.

Om ett par timmar ska jag resa harifran. R ska mota mig pa flygplatsen sent ikvall och i mitt huvud har jag redan ovat in scenen nar jag far krama om honom riktigt hart och lange. Jag hoppas att jag kanner mig mer hel da. Tva veckor ar lang tid just nu for det kanns fortfarande som om vart forhallande ar nytt och lite skort. Vissa dagar har langtan efter honom kants harlig och positiv men ibland har den mer handlat om gnagande frustration. Da har jag velat gora en lista pa hur manga timmar och minuter det ar kvar tills vi ses och rakna ned. Det ar sa dubbelt det dar med att se fram emot en resa men samtidigt sakna dem dar hemma.

Min motivation for att fotografera har varit dalig hela varen men jag trodde den skulle bli battre i ny miljo. Jag har tagit en del kort nu under resan men manga har varit ganska pliktskyldiga. Bladdrade lite bakat i kameran har om dagen och upptackte bilder fran resans borjan som jag glomt bort. Sa nu ser jag fram emot att fa se alla foton i datorn hemma. Jag hoppas att nagra blivit bra.