Avstånd

En av mina närmaste vänner från gymnasiet fyller år idag. Jag saknar henne, vi har inte hörts av på många år. Jag bor här och hon bor där. Avståndet i sig är ju inte någon orsak. Kanske var vi inte så bra vänner som jag trodde då. Kanske umgicks vi bara och kom varandra nära för att vi gick i samma klass. Ur tystnaden växer tvivlet och minnena ifrågasätts. Fanns det andra motiv än de självklara. Kanske analyserar jag för mycket nu.
Det var många år sen jag flyttade nu. Saknaden kommer i perioder. Accepterar att det blir så, med många. Man förlorar kontakten. Det hände med mina vänners vänner också. Men ibland saknar jag så mycket, dem jag växte upp med. Vi som umgicks dagligen och var ett gäng. Förstod inte hur mycket det betydde förrän allt var över.
Vi var lika men olika, hon och jag. Vi delade namn och i början vände vi oss båda om varje gång någon ropade. Men ganska snart lärde jag mig vem av oss de kallade på. Kanske var det något med tonfallet i deras röster. För jag visste alltid. Och ibland gjorde det ont.

Kommentarer
Postat av: Robban

Vänner kommer och vänner går, men äkta vänner består.

Det har inget med tiden att göra.
Man gfår skicka ett grattis till någon man inte har hört av på länge. Vet inte en endaste själ som inte skulle bli glad av det!

2007-11-05 @ 10:47:29
Postat av: Anna

ååh, känner igen så väl vad du menar... hur man saknar, ibland saknar jag något som inte ens funnits, binder fast mig vid minnen. Du har rätt i det där att det är så lätt att man inte förstår hur mycket sakar betytt förrän det är borta. Men så får man ju inte hänga fast för hårt i minnen heller, utan se det som finns just nu också. Fast jag är själv dålig på nuet ibland...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback