Återresa

Vaknade och såg att mitt nattduksbord inte stod där det brukar. Det hade rört sig någon decimeter ut från väggen. Och då mindes jag vad jag gjorde i natt. Mina vakna drömmar, var ett tag sen nu faktiskt. Jag hade sänglampan tänd, för att vi skulle få tillräckligt med ljus förstås, att operera. Och jag drog i mitt nattduksbord, justerade läget, som jag brukar göra, dagtid med de andra borden som går att höja och sänka. Och har hjul. Invanda rörelser. Mina pennor på rad var instrument. Fint uppdukade. Jag satt upp i sängen, redo. Duktig. Väntade, men sen insåg jag väl att det var natt, inte jobb, så jag tror att jag la mig ned och somnade. Vaknade till senare och undrade varför lampan var tänd. Släckte tillslut. 

Drömde även om en återresa till Indien. En modern tågstation, dammiga gator och jag simmade i smutsbrunt vatten. Men jag var glad över att vara tillbaka. Senare kom de obligatoriska cancermardrömmarna. Vaknade frusen flera gånger, kröp ihop, ignorerade svettigt nattlinne. Alltid på helgen blir sömnen så fragmenterad, mycket värre än vanligt. När jag gör uppehåll. Min läkare säger att jag har utvecklat ett beroende. När jag sover tio gånger värre och vaknar varje timme beror det på en sorts abstinens i min kropp. Jag vet inte, jag har vant mig. Vet vad som väntar varje helg. Men jag är glad för det jag har nu. Att jag kan gå till jobbet varje morgon. Att min kropp är alldeles lugn just nu. Att tankarna är snälla. Det har tagit så långt tid, så många år.


Kommentarer
Postat av: Robban

Du får köpa tyngre möbler. Då kan man bortse ifrån att dom flyttar runt under nätterna, man får ju lite träning.

2007-11-18 @ 21:18:27
Postat av: Louisa

Ska fundera på det. Jag är ju inte uppe och stökar varje natt.

2007-11-18 @ 22:12:09
Postat av: Anna

oj, känner du dig utsövd när du vaknar?
jag har vart så där i perioder. att jag drömt så där starkt och mycket så drömmarna nästan blivit lika stora som verkligheten. Jag kommer än ihåg vissa drömmar jag hade för 1,5 år sen, hade en period då som jag drömde jättestarkt nästan varje natt. ibland kan man läsa ut mycket från dem...

Postat av: Louisa

Anna: Jo ibland kan det vara svårt att skilja på dröm och verklighet. Minns fortfarande vissa extremt hemska/speciella drömmar som jag hade när jag var typ tio år. Jag tror att kroppen lär sig/tvingas vänja sig vid dålig sömn. Förut kände jag mig aldrig utsövd, under flera års tid. Nu gör jag det, är verkligen stor skillnad.

2007-11-19 @ 21:51:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback