Före och efter

Ute faller snöflingorna tunga
skapar en vit dimma
en känsla av magi.

Veckans första förmiddag
men för en kvinna
blir nu livet
före och efter.

Det obeskrivbara
väntar oss
i hennes kropp.

Till och med kirurgen
grånad av erfarenhet
suckar tungt
när vi tar bort det
som inte går att rädda.

Fem timmar senare
stapplar jag ut
totalt förbrukad
efter långvarig koncentration
och tom mage.

Trots att vi gjort allt
är chansen för hennes
överlevnad
tjugo procent.
Grymma värld.

Hennes make sitter
ute i trappan
väntar
på beskedet
som ingen vill få.

Solen skiner när jag går hemåt
insikten kommer plötsligt
att livet är så mycket mer än
operationer och död.

Kommentarer
Postat av: Martina

Livet är mycket mer än operationer och död. Men i ditt yrke är detta det som du ofta kommer brottas med. Du har själv valt det men kom ihåg att du även kommer rädda människor, hjälpa dem och göra allt som finns i din makt att rädda. Hoppas jag.

2007-03-19 @ 18:34:26
Postat av: Robban

Mmm...livet kan vara orättvist. Skönt att det finns en värld utanför operationssalarna. Hoppas solen värmde lite!

2007-03-19 @ 18:35:32
Postat av: Innie

så vackert och knivskarpt du kunde berätta något så bistert och plågsamt... livet är föränderligt

Postat av: Anonym

Vackert och starkt skrivet! Tack for din halsning. Hor att varen kommer tassande till Goteborg, later harligt. Kram!

2007-03-22 @ 04:15:58
Postat av: Vimbai

Glomde skriva mitt namn... ;) Hursomhelst, ha det sa bra

2007-03-22 @ 04:16:29
Postat av: anna

detta väckte starka känlor. åter blir jag full av beundran. du är fantastisk. för att du känner sånt som inte andra gör. det gör dig till en oerhört proffissionell och duktig sköterska.

ta hand om dig.
*hålla om*
~a~

2007-03-24 @ 14:06:29
Postat av: Louisa

Tack Anna och ni andra för era fina kommentarer. De betyder mycket för mig.

2007-03-24 @ 14:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback