Don't lie to Oprah

Jag håller på att läsa en bok (eller flera stycken egentligen). Den är på engelska. 500 sidor. Jag har läst 235 hittills. Den fanns på svenska också men jag ville läsa den på originalspråket. Att läsa en vanlig deckare eller någon faktapocket som är översatt fungerar fint. Men när det gäller någons dagbok, då vill jag läsa de riktiga orden, de som författaren själv använde (om det är på ett språk som jag kan). Det är känslan. Den är svår att fånga, går inte att översätta rakt upp och ned. Många gånger kan det bli så banalt.

Blev intresserad av boken när Oprah rekommenderade den på sin show. Författaren var där och blev intervjuad om sina svåra år som missbrukare. Boken prisades och sålde i 5 miljoner exemplar. Alla trodde att det var en självbiografi. Senare kom det fram att författaren modifierat sanningen ganska rejält. Han hade ljugit för Oprah och alla miljoner som tittade. Han fick komma dit till showen igen och förklara sig. Be om ursäkt. Hon var arg. Då blev jag ännu mer intresserad.

James Frey - A Million Little Pieces

   

http://www.thesmokinggun.com/archive/0104061jamesfrey1.html

Kommentarer
Postat av: Fredrika

Oj, hade ingen aning om att han ljög.. känns ju lite surt.. men boken är bra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback