Biverkningar

Det tog mig ett tag att förstå hur det låg till. Jag trodde att illamåendet berodde på sömntabletten. Ibland på morgnarna kan jag känna en eftersmak som tillsammans med frukost gör mig illamående. Men idag blev det ingen frukost för jag var tvungen att åka iväg fastande till sjukhuset för en blodprovstagning. När jag satt och väntade kände jag mig lite matt. Sen åt jag en frukt på väg till skolan och frös. När jag kom dit kände jag mig nervös över att vi skulle få reda på resultatet av tentan och bedömningen av redovisningen. Då kände jag hur mitt blodtryck sjönk och jag blev blek och kall. Sen blev illamåendet bara värre och jag kunde knappt koncentrera mig på vad som hände runt om kring. Regnet vräkte ned utanför och jag orkade inte ta mig hem. Föreläsningen vi sen skulle ha hade jag redan räknat bort. Omöjligt i mitt tillstånd och den var inte obligatorisk. Efter en halvtimmes vila stapplade jag ut i ovädret och huttrade på bussen hem i blöta jeans och sen motvind.

Har legat i fem timmar på sängen, slumrat eller blundat, och det känns lite bättre nu. Men illamåendet har inte gått över helt och jag får yrsel så fort jag rör mig. Och i bakhuvudet, i hjärnan, känner jag pirrningar och stötar. Sånt som jag haft förut. Det var alltså inte förrän jag kom hem från skolan som jag sakta insåg att det intensiva obehaget beror på den nya medicinen som jag började med i morse. Jag har aldrig känt mig så knockad redan första dagen. Biverkningarna brukar komma efter ett tag. Jag hoppas att min kropp har vant sig vid substansen tills på måndag då min praktik börjar. Idag har jag verkligen inte varit mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback