Bästa film

I helgen såg jag Love Actually, en underbar romantisk komedi. En sån film som verkligen gör mig glad. En sån där film som liksom är den perfekta kombinationen av duktiga skådespelare, snyggt foto, härlig musik och en välskriven berättelse.
Jag gillar speciellt den delen som handlar om Jamie (Colin Firth) och hans portugisiska hemhjälp Aurelia. Dem talar inte samma språk men hittar sitt eget sätt att kommunicera på. Och ett leende eller en blick kan säga mer än alla ord i världen. När dem sitter i bilen, han kör henne hem och dem tittar blygt på varandra. Det får mig att le. Även nu efteråt. Den filmen, med alla invecklade förhållanden, ger mig hopp om att jag kanske också kommer hitta kärleken igen.

The Departed fick fyra Oscar, bland annat för bästa film. Det förtjänade den. Får väl erkänna att det som först fick mig att ladda ned den var namnen på alla snygga och talangfulla skådespelare som medverkade. Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Mark Wahlberg. Men under ytan fanns mycket mer än så. En riktigt välgjord film. Åter igen snyggt foto och bra manus och en spännande, känslig kärlekshistoria mitt bland all action. Jack Nicholson var trovärdig i sin roll som gangsterboss. Men han är i princip bra i alla roller han gör. Roligt också att Martin Scorsese äntligen vann en Oscar för bästa regi efter hela sju nomineringar. Har sett många av hans filmer, dem är alltid välgjorda.

Little Miss Sunshine som jag skrev om i julas fick även den två Oscar och har tidigare fått ett antal fina priser. En film utöver det vanliga slätstrukna.

     

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har inte sett The Departed....men dom andra är ju kanon. Hoppas din vecka är bra!

2007-02-28 @ 22:18:39
Postat av: Louisa

Vad roligt att någon annan delar min filmsmak.

2007-02-28 @ 22:29:34
Postat av: Martina

Love Actually. Den filmen rullas någon gång per månad här! Ett mkt bra köp! Kombinationen som du nämner är bra!

2007-03-01 @ 11:22:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback