Emotionella toner

Var på julkonsert igår med mina föräldrar. Det var en fantastiskt duktig manskör (Akademiska kören) som sjöng och lokalen var strålande vacker (Universitetets aula vid Vasaplatsen). Har varit där på föreläsningar ett par gånger och även tidigare julkonserter.
Julsånger gör mig ofta emotionell. Mina ögon kan tåras hur lätt som helst av vissa stämmor, vissa toner. Miljön spelar in: att vara finklädd, det är nedsläckt, alla lyssnar, tittar. Förväntan i luften. Jag tror att det är minnen från luciafiranden i skolan, tidigare konserter och jular som väcks. Det är en njutning att få sitta ned en stund i halvmörkret och glömma bort sig själv. När allas fokus riktas mot scenen. Att bli berörd.

Jag har ännu inte köpt en endaste julklapp men tänkte ta i tu med det på torsdag när jag är ledig. Jag brukar handla i sista minuten. Det har blivit en tradition. Ungefär som med tentaläsningen. Har bara två skoldagar kvar innan lovet och jag känner mig relativt lugn och överväldigande positiv. Önskar att det kunde komma lite snö nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback