Fömåner

Sent på eftermiddagen går jag halvt sysslolös i korridoren. Jag stannar till utanför en sal, kikar in genom de små fönstren i dörren. Där inne sitter en man med naken överkropp på en kontorsstol. Mössa på huvudet och gröna byxor. En annan man står bakom med nål och tråd. En sköterska bredvid med uppdukat bord, sterila handskar. En kirurg alltså som opererar en annan kirurg. Tar bort ett födelsemärke på ryggen, under lokalbedövning. Men det ser så konstigt ut, att se dem sy i varandra. Är ju van att kika in och se en patient nästan täckt av stora gröna dukar, ned till golvet. Bara slangarna till respiratorn syns, och den höga stapeln med maskiner.
Dem ler där inne, åt varandra. Vi är flera som stannat och tittat och jag frågar dem andra är detta som en arbetsförmån? Lite skämtsamt. Men den ena svarar att en kollega faktiskt har tagit bort födelsemärken på hennes arm. En annan medger att även hon har fått det gjort, fast där hon jobbade förut. Den tredje berättar att det skedde i ett förråd, för många år sen. Jag blir lite förvånad. Över att det verkar vara så himla vanligt. Vad är det mer som jag inte vet om ännu. Finns det andra "förmåner"?
Det lilla preparatet läggs i en noggrant namnad burk och skickas till patologen. Det är rutin får jag veta. Även när det suttit på en frisk läkares rygg. De granskar alltid efter cancer. Blodet droppar nedför ryggen, på kontorsstolen. Kirurgen för välja vilken typ av förband han vill ha. Det ser liksom komiskt ut. Kan inte låta bli att betrakta. Dem ler där inne igen. Vet mycket väl om att de är iakttagna.

   Kir250ram

Kommentarer
Postat av: Robban

Fin bild du hittade till! :)

2007-09-26 @ 20:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback