Galen natt

Igår var det sista dagen på praktiken. Jag bjöd traditionsenligt på fika vilket blev väldigt uppskattat. Min handledare och flera andra i personalen sa till mig att dem önskade att jag kunde börja jobba hos dem. Det är ett ganska fint betyg tycker jag. Känner mig uppskattad. Tyvärr verkar det som om det inte finns några lediga tjänster där just nu. Chefen skulle höra av sig om det blir det, men då har jag kanske redan börjat någon annanstans.

 

När jag kom hem igår tog jag en lång dusch. Det kändes lite som en symbolisk handling att göra mig ren. Att tvätta bort allt blod, svett och tårar från dessa tio veckor. Efteråt kände jag mig totalt lugn i hela kroppen och tankarna var snälla. Även om det var vemodigt att sluta var det också en stor lättnad. Att komma därifrån med så fina vitsord. Jag var lite rädd för att sista dagen göra något stort misstag som jag skulle ha blivit ihågkommen för.

 

Jag hann äta upp allt godis innan vågorna kom. Satt vid datorn till 02:30 och sökte på internet om cancer. Inte för att jag var tvungen utan för att jag ville. Det finns så mycket intressant att läsa om och lära sig. Ny forskning om behandlingar. Patienter och anhörigas perspektiv. Kanske är det inte idealiskt att sitta och läsa om cancer och lidande precis innan man ska lägga sig. Men det är om nätterna som min upptäckarlust och inspiration vaknar och då har jag svårt att slita mig från det jag håller på med. Jag tror att jag skrev majoriteten av min c-uppsats på sena kvällar och nätter. Den handlade ironiskt nog om sömn.  
 

Natten blev galen som befarat. Oerhört fragmenterad sömn utan tabletterna. Fem sex detaljerade mardrömmar som handlade om sjukhus eller sjukdomar (dock inte cancer). Men jag drömde ingenting om praktiken. Ingenting om misslyckanden eller dåligt samvete. En stor seger. Vaknade ett par gånger av att jag pratade i sömnen.

 

Första riktiga vårdagen. Minst tio grader varmt ute, solsken och barnen leker på gården. Jag känner mig så positiv. Fortfarande lättad över igår. Har tagit vara på energin, städat och fixat här hemma. Har varit på promenad i soldiset. Blev riktigt varm trots tunn vårjacka. Ikväll ska jag troligen äta på restaurang med mina föräldrar. Sen tänkte jag se (om) Da Vinci koden och äta popcorn. Och kanske lägga mig lite tidigare än i natt.


Kommentarer
Postat av: Robban

Ytterligare ett ställe som vill ha dig nu. Måste kännas kanon! Fick du kameran med dig ut på promenixen?

2007-03-24 @ 17:37:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback