På ängen

Sommarnatt och i tystnaden vaknar minnen från en tid som för länge sen har passerat. Som känns väldigt avlägsen nu. Men djupt inne i kroppen finns spåren kvar av att ha varit älskad och behövd.


Den kvällen gick vi över lugna gator i villaområdet, bort till lekplatsen vid skogen. Vi satt på gungorna och pratade. Ritade menlösa mönster i sanden med fötterna. Log mot varandra och fnissade, åt ingenting, jag vet inte. Men att vara där ensamma var det viktigaste och vi märkte inte hur tiden gick eller hur luften sakta blev svalare. För det var inte viktigt då, sjutton arton år. Vi var nästan odödliga och fulla av lust.
Vi gick ut på ängen den natten, bortom gatubelysningens sken, in i mörkret. Följde sakta den smala stigen av torkad lera genom högt ovårdat gräs. Det var en stjärnklar natt. Och så tyst som om alla andra sov. Hela skogen runt omkring oss. Bara vi två, där i mörkret och en stilla bris. Våra ögon vande sig och snart kunde vi urskilja konturerna av allt det som fanns där. Träd och stenblock. För vi hade växt upp där och lekt där sen vi var små. Så vi visste allt och jag kände alla träd. Och det fanns en sorts trygghet i det.
I cirklar snurrade jag runt där på stigen. Som ett barn med ansiktet mot himlen och det långa håret utsläppt. Han var där när jag blev yr och vi log i samförstånd men luften började bli kylig mot bara ben. Du är så härlig, sa han till mig. Livlig och berusad av kärlek ville jag skrika ut hans namn, till stjärnorna och alla träden. Till alla dem som sov. Vi höll om varandra i mörkret, på stigen på ängen under stjärnklar himmel. Den natten. Och i hans öra viskade jag de finaste orden.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Har sagt det förut... men du har ett så otroligt vackert språk!! :) Förresten, ÅSS-picnic torsdag kväll med samling Linnéplatsen kl 18, om du inte jobbar.

2007-07-19 @ 01:35:40
Postat av: Louisa

Tack så mycket. Blir jätteglad och smickrad.

2007-07-19 @ 01:47:20
Postat av: Robban

Kan bara hålla med förste talare. Har dock inte en susning om någon picknick! ;)

2007-07-19 @ 16:28:54
Postat av: Louisa

R, det är inte meningen att du ska veta ;-)

2007-07-19 @ 23:01:09
Postat av: Robban

Hemliga klubben?! ;)

2007-07-21 @ 00:14:20
Postat av: Louisa

Ja ungefär.

2007-07-21 @ 00:48:03
Postat av: Martina

Härligt med kärlek, härlig känsla. Pirret som finns där. Dock känner man det inte varje dag, men ibland så! ;)

2007-07-30 @ 08:52:53
Postat av: Louisa

Jag längtar verkligen efter att känna det där pirret igen. Att vara nykär.

2007-07-30 @ 14:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback