Tidig morgon i tunnelbanan

Morgonrusning i Göteborg är inte det samma som morgonrusning i New York.

Jag sov extremt dåligt när jag var i New York. Vaknade av mig själv varje morgon klockan sex trots att jag lagt mig sent. Det kliade liksom i kroppen av upptäckarlust och förväntan. Jag visste att min tid där var begränsad så jag ville utnyttja den maximalt och uppleva "allt". Det tog min hjärna typ en vecka att bearbeta alla intryck när jag kommit hem.
Ett av de starkaste minnena jag har där ifrån är från dem tidiga morgnarna. Jag vaknade som sagt ofrivilligt tidigt, klädde på mig medan de andra sov, korsade gatan och gick ned i tunnelbanan. Sen kom tåget och det var halvfullt av kostymklädda businessmen som läste Financial Times på väg till Wall Street, med bagel och kaffe i handen. Och där satt jag, en liten tjej från Sverige, på besök i den stora staden som jag sett på Tv så många gånger och drömt om att besöka. Imponerad. Jag mötte så många olika människor i tunnelbanan, varje gång. Det är nog orättvist att kategorisera dem i fack som om de bara var stereotyper och inget annat. 

De där tidiga morgontimmarna var speciella för klockan var bara sju och dem "vanliga" turisterna hade inte hunnit ut på stan ännu. Hemma hade jag aldrig gått upp och ut så tidigt. Men New York är verkligen inte hemma och jag är så glad att jag fick uppleva det där. Vardagslivet. För jag tror att det är människorna som utgör stadens själ.

Subway

Kommentarer
Postat av: Vimbai

hej igen! ja australien ska bli jättekul. när var du i new york? låter coolt. jag drömmer fortfarande om den stan, men det får bli nån gång i framtiden... ;) kram

2006-11-07 @ 00:13:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback