Traumatiska barnböcker

Pepp

Jag använder bara den hjärtformade pepparkaksformen nu. Är väl inte lika engagerad som när jag var yngre. Gjorde hundar, lamm, gubbar och gummor då. Stjärnor, runda, hjärtan. Dem saknar mening nu.

När jag stod där och kavlade kom en massa minnen över mig. Så blir det alltid i sådana situationer. När jag gör något speciellt eller är på en plats där jag inte varit på länge. Som med julkonserten förra helgen. Men vad jag tänkte på nu var en barnbok som jag hade när jag var liten. Minns inte namnet men den handlade om en bagare och han dog och blev begraven inne i degen.
Kanske var den där boken till för att lära barn att alla skulle dö någon gång. Jag vet inte. Men när jag tänkte på den nu kände jag ett obehag i magen och jag minns att jag blev ledsen inuti varje gång jag läste om hans död. Jag tror att jag kände en sorts ångest (men jag visste inte att det hette ångest då). Jag var rädd för att dö.

Minns en diskussion som jag hade med min fd pojkvän för ett par år sen. Jag berättade för honom om en barnbok som min mormor och morfar hade. Varje gång jag hälsade på hos dem såg jag den i leksakslådan. Den handlade om en mus som hette Malla som blev påkörd när hon skulle korsa en väg. Hon hamnade i diket och hennes kropp förmultnade bland löv. Eller det är i alla fall så jag minns det. Det var bilder när hon låg ihopkrupen med slutna ögon. Jag var kanske sex år då. Och jag minns att jag verkligen blev upprörd av hennes död. För att hon var så söt och oskyldig. Den boken var mer traumatiserande än bagarboken.

Förstår att det inte finns någon mening i att hålla döden hemlig för barn. Men dem där böckerna, dem lever kvar i mig. Väcker obehag. Jag minns inte att mina föräldrar och jag pratade speciellt mycket om döden när jag växte upp. Kanske är det där felet ligger. Att dem inte förstod att jag var känslig redan då.

(Hittade den första bokens namn på nätet: Boken om bagar Bengtsson av Lennart Hellsing. En klassiker från 1984.)

"Nu är Bagar Bengtsson död han har bränt sig på ett bröd och här ligger han begraven i en limpa".


Kommentarer
Postat av: Anna

Oh. Så sorgligt. Speciellt med den lilla musen. Djur som dör är det absolut värsta att läsa om.

2006-12-25 @ 16:14:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback