Sammanträffande

Det kändes så absurt i morse när jag kom till nya praktikplatsen och det första jag fick höra var att vi skulle ha hand om åtta ECT-behandlingar. Efter Tv-programmet igår kväll låg jag och tänkte på ämnet ganska länge. Tänkte även på det i morse på väg i bussen. Undrade om jag mindes fel, den där gången jag var med och tittade. Men idag, när jag såg det igen, var det värre än alla fantasier och minnesbilder. Tack och lov att patienterna är nedsövda och inte minns något själva av kramperna. Tack och lov att det faktiskt hjälper många människor att tillfriskna. Men det ser verkligen hemskt ut. Brutalt och omänskligt. I alla fall idag. Handledaren sa att det kan bero lite på vem som utför behandlingen och hur van den läkaren är. Att det brukar vara lugnare. Jag önskar att jag inte hade sett, inte visste allt. För nu kan jag aldrig tillåta mig själv att ligga där om frågan skulle aktualiseras i framtiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback